18 Bir

MEDIJŲ RAŠTINGUMO MOKYMAMS PASIBAIGUS…

Šiais mokslo metais Visagino jaunimas aktyviai dalyvavo medijų raštingumo mokymuose. Jų metu jaunuoliai gerino kritinio mąstymo įgūdžius, diskutavo apie žiniasklaidą, jos veikimo principus ir įtaką visuomenei, mokėsi tikrinti informacijos patikimumą, kūrybiškai pranešti apie tai, kas jiems rūpi, atsakingai ir saugiai elgtis internete.
„Gyvename technologizuotame pasaulyje, mus supa daug įvairių prietaisų: telefonų, kompiuterių, televizorių ir kitų, kuriuose pilna informacijos. Ne visada ji yra teisinga, todėl reikia mokėti atsirinkti, kur yra kas,“ – sakė „Verdenės“ gimnazijos moksleivė Erika Čirikaitė.
Kita mokymų dalyvė, gimnazistė Jekaterina Sergejeva, pastebėjo: „Kuo toliau, tuo mažiau galvojam: dažniausiai tiesiog patikim tuo, ką perskaitom. Taip atsiranda išankstiniai, neapgalvoti nusistatymai. Tik kritiškai mąstydami galime tinkamai nuspręsti.“
Visagino „Atgimimo“ ir „Verdenės“ gimnazijų mokiniams 2017-2018 m.m. vyko septyni medijų raštingumo užsiėmimai. Juos organizavo Vytauto Didžiojo universiteto profesorė Audronė Nugaraitė, Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas Dainius Radzevičius, naujienų agentūros BNS vyr. redaktorius Vaidotas Beniušis, portalo „ru.delfi.lt“ vyr. redaktorius Olegas Jerofejevas, „Žinių radijo“ ir „Laisvės TV“ žurnalistas Aurimas Perednis ir kiti ekspertai.
„Mokinių, kurie dalyvavo mokymuose, pastebimos kritinio mąstymo užuomazgos. Mokymams persiritus į antrą pusę, jie jau geriau valdė informaciją, aktyviau dalyvavo dialoguose ir įsitraukė į diskusijas su lektoriais, suprato, kodėl svarbu ir kaip galima tikrinti informaciją,“ – pasakojo projekto „Gyvenu laisvai!“ viena iš koordinatorių, „Atgimimo“ gimnazijos istorijos mokytoja Eleonora Dutkevičienė.
Anot jos, jaunuoliai drąsiau kelia klausimus, ieško atsakymų, į tuos pačius dalykus bando pažvelgti skirtingu kampu. Mokytoja prisimena, kaip neseniai su mokiniais diskutavo apie Antrojo Pasaulinio karo pabaigą ir nevienareikšmiškai vertinamą Gegužės 9-ąją. „Mokiniai bandė išsiaiškinti, kodėl ši data vertinama skirtingai, kodėl svarbu į ją žvelgti ne vienpusiškai ar kaip tau patogiau, bet stengtis pamatyti plačiau,“ – kalbėjo E. Dutkevičienė.
Mokymų metu jaunuoliai aiškinosi, kaip atskirti netikras, išgalvotas naujienas, dar vadinamas „fake news“, nuo tikrųjų. „Pirmiausia reikia atkreipti dėmesį, kas yra straipsnio autorius. Netikros naujienos dažniausiai jo neturi, pasirašoma kompanijų, užsakovų pavadinimais, vardais. Antra, svarbu tikrinti faktus ir aklai viskuo netikėti, ta pačia tema paskaityti skirtinguose šaltiniuose, geriausia, kad jie būtų tarpusavyje nesusiję ar net būtų iš skirtingų šalių,“ – įgytomis žiniomis dalijosi verdeniškė Ingrida Girdziušaitė.
Anot mokytojos E. Dutkevičienės, nors kiekviena mokymų tema davė kažką naujo, tačiau daugiausia jaunimo susidomėjimo sulaukė užsiėmimai apie socialinius tinklus, kuriuose jie praleidžia daug laiko, ir kūrybiškumą, t. y., kaip originaliai, patraukliai aktualizuoti ir visuomenei  pristatyti jiems svarbias temas.
Medijų raštingumo mokymai buvo ilgalaikio, tęstinio projekto „Gyvenu laisvai!“ dalis, juos rėmė Jungtinių Amerikos Valstijų ambasada Vilniuje.